21 February 2014

Pregnancy Life: Hormonal Changes

Assalamualaikum

Lately memang banyak leter pasal pregnancy jek..abis duduk rumah xde buat ape pon..dah ni jela rutin harian..melayan perut yang semakin memboyot...

Bila perut dah makin boyot ni, xtau la kenapa hormon pon makin menjadi-jadi..kejap sedih, xde mood, marah, sensitif, rasa cam x mampu nak buat apa-apa..rasa malas pon ada..bila dah datang perasaan macam ni Ya Allah...............sampai petang x mandi pon xpe, x kemas rumah pon xpe, x makan pon x kesah...at the end, menangis..menangis sebab rasa useless..like seriously what is happening right now?

Pastu terdetik dalam fikiran, ade ke meroyan sebelum bersalin yek?teruk sangat dah keadaan macam ni...pastu xleh duduk sorang..nanti mula la emotional..habis xkan nak suruh abg gambo ambik cuti melayan kite jek...die pon nak kena kerja cari rezeki..dh la awok tu x kerja..(cakap dalam hati..pastu mula la rase cm loser nak nangis la ape la..huhu)

Ape yang mampu ecah buat, selawat, doa pada Allah mintak dijauhkan dari bisikan dan hasutan syaitan dan jadikan saya seorang hamba yg redha dan bersyukur...nak suruh mengaji bila rasa malas tu la, nama pon dah malas..malas..malas...bangun dari katil pon payah Masya-Allah! Sedih sangat dengan diri sendiri...masuk waktu solat dh macam kena seret kaki..

Jadinya bagi nak mengurangkan malas tu..yang tahap melampau sangat..memang geleng kepala baca cerita ecah ni kan..tapi ini la yang jadi pada saya sekarang...sedih dengan diri sendiri...huhu..ecah amalkan doa mintak pada Allah supaya jauhkan dari sikap buruk dan malas...usaha sedaya upaya lawan malas tu walaupun yelah, malas lagi kuat dari rajin kan...

Harapnya lepas bersalin nanti x jd macam ni dah..kalo x nanti ade jugak kena tekanan perasaan..sobs

“Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada keluh kesah dan kesedihan, dan aku berlindung denganMu daripada kelemahan dan kemalasan, dan aku berlindung denganMu daripada sifat pengecut dan bakhil, dan aku berlindung denganMu daripada bebanan hutang dan daripada penindasan orang.”

*siap buat desktop wallpaper..hu*

Semoga kita dijauhkan dari sifat malas dan kesedihan yang melampau...kuatkan diri ecah..you can do it!!

Be Healthy, Be Happy!

Sekian..xoxo-ecahdenan

3 comments:

  1. Assalamualaikum ecah! kuatkan semangat tau. jangan layan sangat perasaan malas and whatsoever. ecah memang tak bekerja ek? dulu sheila ada cuti 2 bulan masa baru pregnant. boring gila dok rumah. skrg dah bekerja, perut dah besar. jadi nak rehat balik pula. hiewhiew ~~~

    ReplyDelete
  2. Sheila Salim: wsalam...ecah x kerja lagi...dah berhenti sebab skang tgh further study..tp postpone dulu satu semester sebab cuti bersalin..hehe..insya-allah akan lebih kuat..rasa lebih lega bila dh dpt luahkan kt blog..hehe

    ReplyDelete
  3. Yes,you can do it!~
    Mmg mcm tu rasanya kalu xde org kat rumah kan?melayan perasaan sensorang je..tp kena rajin2 utk baby.gud luck ecah :)

    ReplyDelete

© Aisyah Adnan 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis