08 March 2013

Daily Life: Kebas Tangan

Assalamualaikum

Salam Jumaat dan Selamat Hari Wanita Sedunia!

Kebelakangan ni, setiap hari bila bangun tido ecah rasa kebas tangan..serius sakit..rasa mencucuk2 jek kt tapak tangan..kadang2 rasa sampai ke lengan...mula2 ingatkan sebab salah tidur or masa tido ade tindih tangan kan...tapi bila dh berterusan rasa pelik la pulak..xkan la tiap2 malam asyik tertindih tangan..

Bila dah lama sangat dan makin sakit, abg gambo ajak gi jumpa doktor...so, tadi ecah pon pegi la consult doktor ttg keadaan tangan ni...

Hasil pemeriksaan doktor, katenye ecah xde plak kencing manis or kolestrol tinggi..kalo kencing manis, kebiasaannya akan kebas kedua-dua tangan...jadi, at least dah terselamat la kan..hehe

Mungkin sebab overwork or terlalu banyak buat kerja...tapi xde la banyak sangat assignment yg perlu menaip..kalo ikotkan tangan yang dominant yang biasa sakit..tapi ecah ni belah kiri..pelik jugak kan...

Doktor assume sebab urat saraf...so dia bagi dulu ubat tahan sakit, ubat sakit otot dan vitamin urat...kena makan dulu sampai habis...if berulang jugak dan x berhenti dalam masa sebulan ni, doktor akan refer pada pakar...omakaih...yang main doktor pakar ni saye risau..ish2

Hopefully lepas makan ubat dan vitamin segala kebas tangan ni akan hilang...doktor suruh kurangkan kerja-kerja yang akan menyebabkan tangan makin kebas ni..contohnye kurangkan main laptop dan menaip...kalo mcm tu, kene kurang buat assignment la kan..hehe

Yang penting xde masalah darah tinggi or kencing manis..ape pon, semoga tangan saya cepat sihat ye!huhu

Be Healthy, Be Happy!

Sekian..xoxo-ecahdenan

3 comments:

  1. 0o, teruk jgk tu..sy pulak kdg2 tu ada la rasa kebas2 tangan tp 2,3 ari je..lepas tu baek la..hopefully tangan awk tu cepat sembuh..

    ReplyDelete
  2. eh? sampai nak kena jumpa pakar? kenapa tu?

    ReplyDelete
  3. Mizz Erma: thanks ye..dh lama dh sakit ni

    Nieyxzha Hassan: kalo berterusan jugak makna nye ada masalah urat n tulang..sbb tu kena jumpa pakar..hope xkena jumpe pakar la..huhu

    ReplyDelete

© Aisyah Adnan 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis