20 April 2012

Wedding Rant: Tips Pos Kad Kahwin

Assalamualaikum


haaa..kali ni ecah nk share pasal kad kawen ni...brides sume mesti tgh berkira2 nk pos kad kawen pd sdare mara jauh n kengkawan kan?dah tau ke harga nye brapeee?


sebenarnye, mase buat kad kawen tu, kos penghantaran kad pon kne diambil kira jugak..melainkan korang mmg x kisah pasal duit...


bayangkan, buat kad RM 0.80 sekeping...kos nk pos plak bagi standard mail adelah dalam RM0.60-RM0.70...total dah abis dalam +- RM1.50 kan?? darab pulak ngan bilangan kad n pos?abis brape?mahal tau...huhu


ecah ngn abg gambo pon tgh dok kira ni...biase yg paling bnyk nk guna ecah la..kengkawan skolah+kengkawan kt UTM..hehe...banyak2..nk bg by hand bkn senang..jauhh...so, kite kne la dgn murah hati nye pos kt kawan2..


so, kt bawah ni ecah ade info sikit psl kos stem, ntk Standard Mail...rase nye, sume kad kawen korang pon saiz standard kn?ke ade saiz A4?melampauuu..hahaha..gurau jek...so, check it out! harap dapat membantu!


Length:140mm-250mm=14cm-25cm
Width:90mm-165mm=9cm-16.5cm

BeratMaksimum sehingga 50gm.
SaizMinimum :140 mm (panjang) x 90 mm (lebar)
Maksimum: 250 mm (panjang) x 165 mm (lebar)
KetebalanMinimum  : 0.25 mm
Maksimum: 6.00 mm
Ketebalan
  • Kertas yang tidak berkilat dan berwarna putih atau mempunyai ton warna yang lembut di bahagian hadapan sampul
  • Tidak dicetak timbul dan tidak mengandungi apa-apa tebukan
  • Dilekatkan sepenuhnya
Perihal Muka 
Hadapan Sampul Surat
  • Zon Bayaran Pengeposan: Dari kanan - 74mm(panjang), dari kiri - 40mm(lebar)
  • Zon Pengirim:boleh mengandungi nama, alamat, logo atau iklan
  • Zon Penerima: nama dan alamat penerima, bertulis atau dicetak dengan dakwat gelap dan tidak bersinar
  • Zon Kod Bar: kosongkan keseluruhan ruang 15mm dari bawah sampul surat


Kadar Bayaran Pos Bagi Mel Standard
KategoriKategoriKadar Bayaran Pos
(RM)
Mel StandardSehingga 20gm0.60
Lebih 20gm - 50gm0.70
sekian..xoxo-ecahdenan

3 comments:

  1. xtau lani still gn x tips ni..org kt kt sampul tu jgn gam..kalu gam nnt jd mahal.. hehe

    ReplyDelete
  2. Ecah, pening ~ Kalau sampul kita ada nama printed kat bawah hujung macamana eh? Dengan printed atas sekali, Eh, banyaknya . wuwuwuwuwu

    ReplyDelete
  3. Tq ecah for sharing.. X terpk pn sblm ni.. Hehe

    ReplyDelete

© Aisyah Adnan 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis