20 May 2011

Janji Melayu

Assalamualaikum

situasi: "pukul berapa nk jumpa ptg ni? pukul 9? ok..kalo pukul 9, makne nye 9.30 la kn??biase la...janji melayu..."


hmm..bese dengar??ke biase amalkan?ok nk tanye....

ape yg bangga sgt dengan istilah ni???sedar x kite yg istilah janji melayu yg kita dok ulang2 malah amalkan tu sebenarnye melambangkan sikap buruk org Melayu yg x reti nak tepati masa?so, kenapa suke ngat guna istilah 2??

kadang2, kite dpt tgok org Melayu sendiri gunakan istilah ni ngan kawan2 mereka yg bangsa lain...contoh: "ok la ah chong, kite meeting pukul 3 ptg ye?tapi u paham2 la..janji melayu...kul 3.30 baru sume ade..hahaha" (gelak dgn seronok)

ape yg nak digelakkan?suke ek guna istilah 2?x malu ke?

wahai org Melayu sekalian, tolong lah jgn guna istilah 'Janji Melayu" tu lagi..cukup2 la menjatuhkan martabat bangsa sendiri...

saye buat entri ni sbb saye concern dgn bangsa sendiri..saye berani ckp sbb saye punctual...x suke lmbt sbb x suke org tunggu kite lame2..walaupun xde la strictly punctual mcm askar 2..tapi....istilah 'Janji Melayu' sangat saya benci....jgn guna!cari perumpamaan lain yg x menjejaskan kedaulatan bangsa kita..


sumber: google


sekian...xoxo-ecahdenan

2 comments:

  1. stuju dgn ecah !!
    aih. nk wat cmne
    bile perkataan tu dah
    melekat dan sbati ssh
    nak buang tu la sikap
    org melayu gak ;)

    ReplyDelete
  2. nazirah: hehe..2 la masalahnye...dh jd kebiasaan sume org..huhu

    ReplyDelete

© Aisyah Adnan 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis