Macam Mana Nak Tahu Jika Anak Perlukan Cermin Mata?

by - Saturday, July 01, 2023

Assalamualaikum

Since anak-anak dah masuk sekolah, ecah selalu concern akan penglihatan dieorang. Sekali sekala tanya jugak la dalam kelas duduk kat mana, nampak tak apa yang cikgu tulis? Kalau tak nampak bagi tahu dan so on. Menda macam ni kena tanya jugak sebab nak tak nak, mereka memang terdedah dengan gadjet. So kita kena ambil peduli supaya anak tak ketinggalan atau jadi makin teruk. (Rabun)

Alhamdulillah so far anak masih okay. Dieorg bagitahu nampak apa yang cikgu tulis dan takde masalah. So mama lega la. Cuma lately anak sulung ecah kata bila kena matahari jadi sakit mata dan pening kepala. Haa mama dah risau, adalah tanda2 silau? Nak kena check segera ni.

So nanti ecah update la kemudian apa cerita anak dara sorang ni. Walaupun sebenarnya mama macam tak bersedia nak terima kenyataan nanti. hehe

So kat sini ecah nak share sikit la points yang kita as parent perlu ambik tahu dan bersedia untuk penjagaan mata anak2. 


1. Mengecilkan mata ketika membaca atau melihat jarak jauh. 

2. Mencondongkan kepala atau menutup sebelah mata untuk melihat/membaca sesuatu.

3. Duduk terlalu dekat dengan televisyen atau memegang handphone terlalu dekat dengan mata.

4. Menggosok mata secara berlebihan.

5. Mengadu sakit kepala atau sakit mata.

6. Mengalami kesukaran menumpukan perhatian pada kerja sekolah.

7. Mata berair yang terlalu berlebihan

Jadi ni di antara points yang kita perlu ambil tahu dan ambil tindakan bila nampak anak dah ada tanda2 rabun. Bagi ecah yang paling efektif nak kenalpasti anak ada masalah atau tidak adalah dengan berkomunikasi dengan mereka. Kena la rajin2 berborak, tanya anak dan check dengan cikgu. Kalau anak dah biasa dan selesa bercerita dengan kita, Insya Allah ada masalah apa2 mereka akan terus bagitahu. 


p/s: Teringat masa kecik dulu hadap tv betul2 dekat dengan skrin sampai mak marah. Rupanya rabun. hahaha. Darjah 5 dah mula pakai spec. Sebab mak memang rabun dari kecik, kena terima kenyataan yang anak ada kemungkinan juga rabun. Tapi selagi dapat delay kerabunan tu, delay la kan. Jaga nutrisi dan disiplin anak2 supaya tak terlalu terdedah dengan gadjet. (Pesanan ecah untuk diri sendiri. huhu)

Be Healthy, Be Happy!



You May Also Like

4 comments

  1. harap harapnya tak ada apa2 kan ecah

    btw yg ni berapa dah umurnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasya dah 9 tahun. Harap2 lambat sikit la perlukan spec mata. Masa mama dia 11yo dah kena pakai. huhu

      Delete
    2. kejap je dah 9 tahun ya... harap2 rasya tak pakai terus spek sampai bila2... means, mata rasya tetap ok tanpa guna spek....

      Delete
    3. Aminn. Itu la yg mama nya harapkan.

      Delete